Ana içeriğe atla

Qesra Balindeyên Xemgîn ll Bextiyar Elî


 Di selika edebiyata me de jî hinek berhem hene ku dubare dubare te li nav hevok û risteyên xwe vedigerînin. Tehm û çêjek wusa di wan de heye ku bi carekê ji holê ranabin. Ev berhema ku niha mijara vê nivîsa me ye jî di wê çarçoveyê de dikare bê dîtin. Cihê şanazî û serbilindiyê ye ku em xwediyê van berheman in. Pênûsa Bextiyar Elî layiqê perrûyên herî hêja ye. Lê çi heye ew pênûs bi zimanekî nenaskirî hibra xwe herikandiye. Em, xwendevanên vê edebiyatê, ji hêjayê xwe Bextiyar Elî re temenekî dirêj, ji pênûsa wî re jî hibreke bibereket dixwazin. 





Nivîskarê me di vê berhema xwe de metna xwe li dor keçikeke nexweş honandiye. Heman weke keçika di Êvara Perwaneyê de. Sewsen Fîkret keçeke nexweş e. Li bajarê ku dijî sê xort dibin evîndarên wê û jê daxwaza zewacê dikin. Lê çi heye li wî bajarê ku tê de dijîn di dilê niştecihên wê derê de kîneke bêsînor heye. Kîneke ku bi xwe re xwînê diherikîne, kîneke ku jê neyartî û tevahiya tevgerên xirab jê dizên. Ji ber van xirabiyên ku li bajarê wê diqewimin Sewsen ji sê xoşevîstên xwe daxwazeke balkêş dike. Divê ev hersê namzetên zewacê bo 8 salan derkevin gera dinyayê. Di vê gerê de divê ev hersê namzet ji welatên cuda cuda 100 balînde bi xwe re bînin ji ji wê re. Piştî bicihkirina vî şertê giran wê Sewsen ji hersêyan yekî bibijêre bo zewacê. Bi vê daxwaza xwe Sewsen wê bi xêra van balîndeyan bêhna çar aliyê dinyayê li cem xwe bicivîne û pê re jî qet nebe ji bajarê xwe kîna di dilê sê xortan de bikuje. 





Kameranê Selma xortekî şerxwaz û destebirakê Mengûrê Babagewre ye ku Mengûr kêra xwe çi carekê ji xwe naqetîne û bi belakiriya xwe hatiye nasîn. Xalidê Amûn, xortekî ku kîneke mezin di dilê xwe de dihewîne û tenê û tenê bi meziniya eşîra xwe pesnê xwe dide. Mensûrê Esrîn xortekî romantîk lê piçekî bêhêz e. Ji dora wî helbestvan kêm nabin. Her sê xort şertê Sewsen Xanê qebûl dikin û derdikevin gera dinê. Piştî çûna wan şerê navxweyî gurtir dibe. Kurd, di binê alê du partiyên cuda de hêzên xwe dicivînin. Û şerê birakujiyê di nav wan de diqewime. Piştî 8 salan xort, ji gera xwe vedigerin. Bi xwe re balîndeyên xwe tînin û radestî Sewsen Xanimê dikin. Mensûrê Esrîn bi daxwaza dilê xwe ji bernamzediya zewaca bi Sewsenê re dikişe û dubare vedigere gera dinyayê. Xalid Amûn Piştî ewqas gerê ji kîna di dilê xwe de tiştek kêm nekiriye. Ji ber vê sedemê Sewsen Xanim wî red dike. Tenê yê şertê wê bicih tîne Kameranê Selma ye. Bi Kamêranê Selma re di qesreke mezin de bi balindeyên xwe re bicih dibe. Bi bexteweriya wan re balinde jî bextewar dibin. Lê piştî ku Kameranê Selma ji aliyê hêzên Xalid Amûn be tê kuştin xemgîniyeke mezin konê xwe di qesra wan de vedide. Roj bi roj balinde dimirin. Qesra balindeyan wuha vediguheze qesra balindeyên xemgîn. Dawiya dawî, dû mirina balîndeya dawîn, Sewsen ji qesrê dûr dikeve û weke balindeyan fir dide diçe. 


Ji bo xwendinê teqez tê pêşniyarkirin. 



Ayetullah Xwendevan, 08.08.2022

Kurdmeydan, Mûş


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Şikefta Platon û Mirovên Vê Qirnê

 Di medyaya civakî de hesabê jin û mêrekî dişopînim. Ev jin û mêr berî çend salan niştecihên Stenbolê bûne. Li wê derê mûçeyekî wan yê baş hebûye. Ne pere lê di jiyana xwe de bi kêmasiya tiştekî hesiyane. Pir fikirîne û di dawiyê de wê kêmasiyê ferq kirine: AX!  ( Min sûretê ev pîvokên xweşik çend sal berê ji gund girtine.) Erê ezbenî ax! Ev ne kêmasiyek e gelo? Binihêre mirovên di bajaran de dijîn tenê û tenê dema dimrin bi germahiya axê têdigihîjin. Lê ezbenî, ev nayê guhertin, ev qedera wan e gelo? Helbet tê guhertin. Tenê piçek bawerî hebê pir bi rehetî tê guhertin.  Alegoriya şikefta Platon bide bîra xwe. Mirovên di wê şikeftê de beriya ku derkevin derve ji sihên ku ji derva de dixwiyan jî ditirsiyan newsa? Lê dû re çawa bû? Yek rabû zincîran şikand û bi rojê re, bi dinyaya derve re hevrû bû. Piştî wê demê êdî tirsek nema di dilê wan de. Ez mirovên bajaran ku di nava çar dîwaran de dijîn dişibînim mirovên şikefta Platon. (bnr: youtu.be/RmBizVdmp68?si… ) Ev jin û mêrê ku min li ser

BÎR, Nûdem Hezex

BÎR ll Nûdem Hezex Bîr, Nûdem Hezex, Weşanên Dara, 2018, Stenbol Berîya xwendina vê romanê bawerîyeke bi vî hawê di min da hebû: Gelo çima paranîya romanên me welê di cara ewilîn da xwe didin dest. Çima tehm û çêja xwe ji xwendina duyem, sêyem ra jî nahêlin.  Çima dû xwendina cara yekemîn da nabêjin, "xwendevanê ezîz, biborîne lê, ez dê te piçek biwestînim, ez şikeftek im, şikefteke bê ser û ber. Û kesê di vê şikeftê da dest bi rêwîtîyekê bike, divê cara ewil zanibe ez, xewleyên xwe wusa di rêwîtîya yekem da dîyar nakim. Bo ku tu bi her awayî bi xwazî min nas bikî, divê çend carên din jî li min vegerî!" Belê, me vî dixwest. Bextîyar Elî her sax be, ew bi şêweya vegotina xwe vê daxwaza me piçek bicih tîne. Di dersa Edebiyata Nûjen da û di koma me ya xwendinê da li gor lîsteyeke pirtûkan em xwendinan dikin. Di van lîsteyan da yek Êvara Perwaneyê, yek jî Bîr, xwe bi me du caran dane xwendin. Û divê carek, du carên din jî em bixwînin. Da ku bi tevahîya metnan têbigihîji

Sêsilê, Abdullah Kaya

Sêsilê, Abdullah Kaya, Avesta Di romanên Kurdî yên ewilîn û niha de temayên herî zêde derdikevin pêşberî me, evînên bêmiraz in, zordariyên axa û began in, mijarên netewî ne, dozên xwînê ne.  Di Sêsilêyê de jî temaya sereke, yek dozeke xwînê ye û pê re jî evîn e. Vêca bi honandineke balkêş û kêm ceribandî. Romana me navê xwe ji serlehengê xwe Sêsilê digire. Sêsilê çawakî navek e. Navê lehengê me Silêman, bi awayê kurt Silê ye. Ji ber jêhatîbûna wî ya bi nav û deng jî jê re Sêsilê ango Silêmanê bi qasî sê kesan jêhatî. Di destpêka romanê de behsa niqaşên du gundan tête kirin. Dozeke xwînê ku ji sedema çend heb kevokan derdikeve û di dawiyê de jî dibe sedema kuştina du kesan û koçberbûyîna malek. Sêsilê ji bo ku bi birayê xwe re ji xwîniyên xwe yekî dikujin dikeve girtîgehê û 10 sal ceza tête birîn.  Romana me ji du layan diherike, li aliyê din jî ji gundê Rindika em piçek behsa Dilşayê bikin. Dilşa keçeke xweşik, bi bejn û bal e. Keçeke xama ye Dilşa lê, ji bo kesên ku ji bo